Boeing har nu slagit sig ihop med företaget Near Earth Autonomy för att utveckla ett snabbare och bättre sätt att inspektera flygplan för skador före start. Detta kommer både att förkorta tiden för inspektioner och effektiviteten hos de inspektioner som sker.
Välkända testföretag för denna teknik
United States Air Force (USAF) är enligt den rapport som släppts en av de organisationer som har prövat användningen av drönare för att avsevärt minska tiden för flygplansinspektioner. Sådana sker inför varje flygning på alla flygplatser runt om i världen, oavsett om det är för kommersiella eller transportflyg.
I detta försök använder mandrönare, artificiell intelligens och teknik för att snabbt och effektivt kontrollera slitage. Testerna sker vid USAF:s gemensamma bas Pearl Harbor-Hickam på Hawaii. De styrs av Boeing och företaget Near Earth Autonomy som utvecklar operativsystem för just drönare.
Lastplan används i testerna
Den nya inspektionstekniken spåras på Boeing C-17 lastplan. Dessa drönare syftar till att minska tiden och komplexiteten för traditionella undersökningar av flygens utsida, samtidigt som de förbättrar noggrannheten och tillförlitligheten. Om försöken fortsätter att vara lyckosamma kan detta i längden bli framtidens teknik vad gäller just de viktiga inspektionerna av såväl kommersiella som transportflyg.
En effektivare bransch välkomnas av alla
En mer effektiv bransch välkomnas av i princip alla aktörer inom området. Detta kommer trots allt också att öka kundnöjdheten och effektivisera kostnaderna på ett sätt som ändå inte kompromissar med säkerheten. Drönare kan helt enkelt komma att spela en viktig och avgörande roll inom framtidens flygindustri.